fredag den 8. oktober 2010

Pædagogik med psykologi notater

Pædagogik med psykologi

Pædagogik:
- At ville noget med andre
- At vil have borgeren til at lave så meget som muligt selv.
- At give dem gode ideer men ikke overdrevet.

Psykologi:
- Læren om det indre liv
- Tanker.
- Følelser.

Tanker:
Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tager det. Fek.s alle kan skære hovet af en fisk men det er ikke alle der tror de kan

Følelser:
det man mærker i maven.

Landkort:
Der findes altid flere rigtige variationer af verden, eller man kan sige at et hvert menneske danner sit landkort.
Når man fek.s kommunikere med en borger er det vigitgt at stille spørgsmål til borgeren for det er den måde man lærer ham/hende at kende på !

Envejs-tovejs kommunikation:
Kommunikationen består altid af en afsender, en modtager og et budskab.
Afsender: Er den der formulere budskabet.
Modtager: Er den der hører efter.
Mellem afsender og mortager er der en form for filter, den skal forståels som en form for dialog/budskabet. Dette kan godt misforståels, og dette kan skyldes forskelligheder mellem menneskerne.

Afsender og modtager:
Når vi er sammen med andre mennesker kommunikere vi, og det behøves ikke nødvendigvis være med tale, det kan også være bare at være til stede.
Afsender siger en ting og modtager opfatter noget andet. Det kan skyldes ens oplevelser og baggrund.

Verbal/Nonverbal kommunikation:
Verbal:
- Ord.
- Beskrivelse.
- Sige hvad vi tænker og føler.
- Fortælle om begivenheder.
- Skelne mellem fortid, nutid og fremtid.
Dette er den vigtigste del !!!

Nonverbal:• Toneføring
- Stemmeføring.
- Fagter.
- Mimik.
- Holdning.
- Gang.
- Øjenkontakt
Denne del giver samtalen mening og liv !

Dobbelt kommunikation:
Er når verbalt og nonverbalt modstrider hinanden, fek.s man siger hvad har du at sige og står og kigger ud af vinduet.

Empati:
Det at have indfølingsevne og kunne sætte sig i en andens sted kaldes empati. Fek.s at sætte sig i borgerens sted og kan gennemskue situationen.
Mor går med barnet på armen og skal tolke hvordan barnet har det og hvilke behov det har
Du skal være i stand til at kunne sætte dig ind i at det var dig, der kunne være i den andens situation.
For at kunne det, skal du kunne skride ud af dig selv og identificere dig med en anden person.
Empati er evnen til at se dig selv som en anden.
Empati er et dannelsesbegreb, empati er topmålet af dannelse.
Ved at skride ud af dig selv, bliver du du dig selv, det er ikke et tab af selvet, men en måde hvorpå du vinder dig selv.
Du bliver til ved at blive til for andre, så man bliver kun til ved at blive mere end en selv.

Sympati:
Hvis en er ked af det tager jeg sympati hvis jeg også bliver ked af det.

Åben og lukkede spørgsmål:
Åbne spørgsmål:
- Begrænser ikke svarmulighederne på forhånd.
- Spørgsmålene lægger op til forklaring og uddybning.
- Giver mulighed for at borgeren kan forklare sin forståelse af verden.
- Giver dig en indsigt og viden af borgerens liv.
- Spørgeren lytter og forsøger at forstå, den spurgte fortæller.
- Starter spørgsmålet med et hv-ord.

Lukkede spørgsmål:
- Kan oftest svares med ja eller nej
- Man søger efter et bestemt, ofte kort svar.
- Giver kan få oplysninger om spørgeren
- Kan bruges til at dreje samtalen i en bestemt retning.

Ledende spørgsmål:
- Tager udgangspunkt i spørgerens f verden
- Borgeren skal protestere hvis han ikke er enig
- Kan efterlade borgeren med en følelse af at blive overset overhørt eller nedvurderet.

Aktiv lytning.
Når man kan føle at den anden har brug for at snakke, og giver tid og rum til dette !
- Øjenkontakt
- Opmærksomhed
- Signaler
- Mimik (nik, hmm…..)
- Gentagelser
- Lytteren skal ikke bringe sig selv i spil

Identitet: (hvem er jeg)
- Oplevelse af hvem man er – i samspil med andre.
- Andres reaktion/modspil på mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar