Opgave til plejeplan for Lydia.
D1: Noter novellens begivenheder i punktform. Begyndelsen skal være Lydias tidligste erindring.• Oplevelse i børneværelset.
- Tanker omkring tante Kamma.
- God hukommelse.
- Realskolen.
- Telefonsamtale med datter.
- Datter besøger familien.
- Datterens besøg hos moderen.
- Brevet der faldt på gulvet.
- Plejeplan for Lydia.
- Telefonsamtale med Datter.
- Forvirring.
- Datter kommer til kaffe, men kan ikke forholde sig til tid og sted.
D2: Gør både rede for novellens fortælletid og dens fortalte tid.
Fortællertiden: (Noveller er korte og vil typisk være omkring et kvarter)
Den læste novelle ”Plejeplan for Lydia” kan let læses på et kvarter.
Den fortalte tid: (den tid der går i novellen og den historiske tid)
Novellen strækker sig over 5-6 timer, fra morgenstunden og til omkring 14.00 tiden.
Novellen foregår i nutid, fordi det kunne ske lige nu !
Historisk tid: Nutid, samtidsnovelle.
D3: Vurder om novellen foregår før eller efter at Lydia er flyttet ind i Rosenhaven. Husk at argumentere for dit synspunkt.Novellen foregår efter hun er flyttet ind i Rosenhaven.
Hun beskriver at hun ligger i sin seng inde på stuen, men hun kan ikke få tid og sted til at hænge sammen, og det kan skyldes at hun er lettere dement.
D4: Karakteriser Lydia. Find dokumentation i teksten.Lydia er en ældre dame på omkring 80 år. Hun er lige flyttet ind i Rosenhaven da hun ikke fungere i eget hjem. Selvom hun er flyttet i Rosenhaven for at få ekstra hjælp, vil hun ikke helt være ved det. (dokument, hun finder papir på hylden hvor der står plejeplan for Lydia, det er hjemmehjælperens papir)
Udadtil virker hun lettere dement. Hun har svært ved at finde ud af hvor hun er og hvor gammel hun er.
Hun ringer tit til hendes datter, det er hendes måde at søge tryghed på.
D5: Gør rede for Lydias familieforhold, og vurder hvilket forhold hun har til sin datter.Lydia har Børn, Børnebørn og oldebørn.
Det er kun datteren hun har kontakt med, men de snakker også sammen flere gange hver dag.
Forholdet mellem dem er godt, men kan være anstrengende for datteren.
D6: Hvad kan du sige om novellens komposition? Hvordan støtter kompositionen novellens tema?Komposition betyder sammenhæng, og der er en fin sammenhæng i novellen. Den er let læselig og den hænger fin sammen fordi den starter og slutter med det samme.
Den støtter kompositionen fint, fordi der er et helt afsnit der omhandler Lydias plejeplan.
D7: Skriv hele telefonsamtalen mellem Lydia og datteren. Novellens replikker skal være en del af samtalen.
Datter: Det er Bente.
Mor: Det er mor.
Datter: Hvordan har du det i dag mor?
Mor: Nu skal du høre noget mærkeligt ! De breve der står i køkkenet faldt på gulvet, da jeg ville skubbe papierne ind, midt i bunken lagde det mest mærkværdige papir.
Grinenden siger hun: Der stod plejeplan for Lydia, og der stod nogle forskellige notater, så som ”Lydia bliver urolig, hvis ikke morgenbakken er klar når hun har fået tøj på” Har du hørt noget så underligt og hvordan tror du det er havnet her ?
Datter: Jamen mor, det er jo hjemmehjælpens.
Mor: Jeg har ikke brug for hjælp, jeg klarer mig selv. Det ved du da !
Datter: Men du ved da at hjemmehjælpen kommer hver morgen !
Mor: Sådan noget sludder…… (røret bliver smækket på!)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar